Tuesday, July 14, 2009

Filem Kita



Korang nak jadi pelakon terkenal? Korang memang dah siap-siap jadi pelakon pun kat pentas dunia ni. Tiap-tiap kita melakonkan filem biografi sendiri. Action!!!



Skrip kehidupan

Semua pelakon dah diberikan skrip sejak 1430 tahun dulu. Ada 114 babak. Semua watak ada tertulis dalam tu, hero tak hero, samseng, pailang, spy pailang, pilih je nak watak mana. Kalau dah hidup tunggang langgang maka korang bacalah skrip pailang ye. Kalau baik maka ikut skrip hero kita Sayyidina Muhammad s.a.w. Ikut betul-betul insyaAllah boleh masuk Hall Of Fame sama dengan dia. Kalau tak, ada can masuk Hall Of Flame dengan Abu Jahal fdam.

Plot Cerita

Cerita tiap-tiap orang tak sama. Ada cerita sedih, ada cerita komedi, cerita adventure dan macam-macam lagi. Ni bukan cerita hollywood atau hindustan, hero kalah dulu, orang jahat gerenti kecundang. Kadang-kadang hero kalah memanjang, orang jahat pulak yang senang. Dah ceritanya dikarang oleh yang Maha Besar, sukahati Dia nak buat cemana. Bukan kira menang kalah kat dunia, ini baru intro aje. Kat akhiratlah cerita sebenarnya.


Durasi Cerita

Maha Suci Dia nak tentukan cerita kita panjang mana. Ada feature film, ada jugak short film. Dia aje yang tahu. Korang perlu perbaikkan watak dan 'lakonan' sahaja. Dia nak matikan watak korang bila-bila masa aje, jangan ingat korang hero tak boleh mati. Buat yang terbaik. Buat dengan penuh penghayatan. Kadang-kadang watak yang kita bawak kecik aje, dialog pun tak banyak, tapi kalau baik pembawakannya tentu dapat award. Watak utama dalam filem panjang meleret tapi melalut orang tengok pun menyampah.

Act 1 take 1

Cerita yang kita lakonkan sekarang Dia dah tulis siap-siap awal-awal lagi, sebelum dia buatkan set dan lokasi filem ni. Semuanya Dia dah prepare baik punya. Korang je perasan macam cerita ni korang yang karang. Tu yang berlakon ikut sesuka hati aje sampai lupa arahan Director. Patutnya apa yang dia suruh korang buat, apa yang Dia larang jangan buat, tapi korang buat bangang aje. Tu yang over-acting memanjang. Ingat, kita ada satu 'take' aje, so buat elok-elok laa. Baca dan fahamkan skrip jangan simpan je skrip atas gobok. Study cemana Rasulullah s.a.w bawak watak dia, cuba ikut dan jangan melalut.

1 comment:

  1. betul jugak ye?kalo tgk pada konteks yg lagi meluas ni, memang kita ni kadang2 alpa dengan duniawi.sebab tu ramai pelakon sekarang ni dedah sana sini.nak join Hall of Flame la tu....hahaha

    ReplyDelete

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.