Sunday, December 14, 2008

Tak Sedar Diri



Bagi mereka yang pengsan ataupun pitam, artikel ni takde mengena dengan korang. Korang bukannya boleh baca sambil pengsan pun. Tak sedar diri kat sini bermaksud mereka-mereka yang ada kesedaran dalam keadaan sedar seolah-olah akal fikiran kurniaan Tuhan tidak berfungsi. Takde otak senang cakap.


Tak sedar diri milik Allah
Ni biasa, rasa diri hak milik persendirian. Nak buat apa suka hati masing-masing. Orang lain jangan nak sibuk. Waima Pak Imam pun jangan banyak cakap, dok masjid diam-diam sudah. Apa korang nak buat dengan tangan, kaki, kepala, mata korang itu korang punya pasal-lah. Tak sedar tangan, kaki, kepala, mata korang tu le yang akan jadi saksi utama bila dibicarakan di High Court Rabbul-Jalil nanti. Buatlah apa korang suka sementara kat dunia ni. Akhirat belakang kira. Tu yang dapat buku akaun pahala dosa dari belakang.

Tak sedar Allah melihat
Oleh sebab korang tak nampak Allah jangan ingat Allah tak nampak apa yang korang buat. Ada satu riwayat tok guru pesan kat anak murid dia kalau korang nak buat dosa, buatlah, tapi pastikan korang buat dosa tu kat tempat yang Allah tak nampak korang. Kat mana tu? Kalau ada sila bagi tau kengkawan ye.

Tak sedar Allah mendengar
Cakap ikut sedap mulut. Bab agama pun dia buat lawak, fatwa dia perlekah-lekeh, Nabi dia kata orang biasa macam kita. Ingat Allah tak dengar ke? Waima korang berbisik pun akan direplaykan kat Mahkamah Mahsyar. Apa terlintas dalam hati pun Dia dengar. Hati korang yang tak beriman berkata-kata menolak kekuasaanNya, kebesaranNya, keesaanNya, semua tu ada rekod. Mana ada istilah 'off-the-record' sebenarnya. 

Tak sedar diri berdosa
Pahala dosa korang pakai matematik akal. Asal tak buat dosa-dosa besar, asal sembahyang lima waktu, boleh masuk syurga dah. Banyak cantek. Ngumpat tu macam mana kira? Makan riba? Rasuah? Fitnah? Syirik? Riak? Rembat hak orang? Tipu dalam bisnes? Tipu rakyat? Tipu laki? Tipu bini? Ke korang ingat semua ni sunat? Ada tanda halal? Makan kedai mamak boleh la mintak mamak kira, bab ni kena kira sendiri. Tak reti pergi mengaji.

Tak sedar diri nak mampos
Kita pergi melawat orang mati pun takde rasa apa-apa. Yang dah mati, mati la, korang hidup lagi. Masalahnya sampai bila? Lama lagi ke? Ingat malaikat Izrail nak buat appointment dulu ke? Tak tau ke si Izrael tu hari-hari melawat korang nak cek time korang dah sampai ke belum? Kita aje yang tak sedar. Rasa macam nak enjoy life lagi, rasa tak puas buat dosa lagi, rasa nafas tak semput lagi. Sah tak sedar diri.

Siapa Sombong



Sombong? Mana ada sombong...Ipoh mali tatak somong punyie...banyak la korang punya tak sombong.  Sesama manusia memang korang tak menyombong tapi dengan Tuhan kenapa korang sombong? Tak sombong korang kata? Cuba baca sikit.


Siapa sombong bodoh
Dah la sombong, bodoh plak tu.  Orang camni dia tak tau dia bodoh. Suruh pergi surau belajar agama dia taknak. Konon dah tau semua, cara nak solat, cara nak puasa, cara nak zakat, cara nak buat haji, naik haji dah dua kali. Bila anak tanya bab agama dia suruh tanya ustaz. Nak ngaku bodoh malu kat anak, nak pergi mengaji dia sombong. Tak ke sombong bodoh namanya tu?

Siapa sombong pandai
Ni masalah jugak. Bukan tak belajar agama, belajar sampai ke Mesir, Jordan, London. Masalahnya apa orang buat semua tak betul. Ini bidaah, itu sesat, ini khurafat. Macam la semua ilmu Tuhan dia tahu. Bukan ke Dia sahaja Yang Maha Mengetahui. Jangan la ingat awak je betul, awak je alim, awak je Tuhan sayang. Jangan sombong la.

Siapa sombong miskin
Miskin kat sini dalam sudut ilmu, amal dan iman. Miskin harta tak hina dari sudut agama, dah tu je yang Tuhan bagi, syukur dan sabar. Tapi kalau ilmu sikit taknak cari, amal sikit taknak tambah, iman ciput taknak usaha langsung, pakai Merce mata belalang pun tak guna. Orang ajak ke masjid taknak, sombong, rasa diri dah cukup. Kat dunia mungkin cukup, kat sana cukup jugak ke? Jangan dah baham tanah baru sedar diri muflis.

Siapa sombong kaya
Amal banyak, ilmu tinggi, iman tak dinafikan lagi tapi kenapa masih sombong? Mana tak sombong, diri dah rasa macam ahli syurga, orang lain ahli neraka. Rasa macam semua amal dah diterima dan perfect belaka, rasa darjat dah sama level dengan wali, rasa macam diri dah takde dosa. Malas nak cakap la tapi itulah yang dirasa oleh Iblis sampai title malaikatnya dilucutkan. Sombong punya pasal.

Siapalah kita
Kalau sedar diri, tak syok sendiri, tak meninggi diri, tu yang seelok-eloknya. Nak sombong apanya, paling standard pun kita, tetap hamba Allah. Hamba mana ada sombong. Takde dalam kamus diri. Lagi rendah hakikat kita sujud pada Yang Maha Kuasa, lagi tinggi darjat kita sebenarnya. Semua tu takkan kita tahu sebelum kita ke seberang sana, tempat yang kekal. Siapa nak sombong kat dunia biarkanlah dia perasan sorang-sorang.

Siapa kufur?



Kalau korang orang Islam atau paling koman pun kat IC tulis agama: Islam, maka korang gerenti bengkek bila orang senang-senang cop korang kafir. Pedulikkan la diorang. Tapi korang tau ke di sisi Tuhan korang tu Islam ke tak? Kalau boleh tanya direct senang, ni main agak-agak aje. Haru-biru-kelabu kalau tau-tau kat sana esok IC akhirat korang takde tulis Islam. Macam mana tu?

Siapa tolak Al Qur'an
Ni memang kompom al kafirun, takde khilaf atau konpius lagi dah. Qur'an kata gini-gini-gini korang taknak terima. Korang ikut kitab korang. Kitab Al Nafsu karangan...tulis nama korang kat muka depan tu.

Siapa tolak Nabi
Kalau Abu Jahal tolak nabi, nabi bangun balik. Nabi tak ambil hati punya sebab tahu Abu Jahal tu memang benci kat dia. Tapi korang yang tolak nabi, walau dalam hati, macam mana pulak tu? Ni bukan Abu Jahal tapi Abu Jahil. Kat mulut kata umat nabi tapi dalam hati kutuk nabi lumat. Nabi naik unta korang naik Merce, nabi pakai jubah korang pakai kot dengan tai. Korang sikit pun tak respek nabi. Apa cerita?

Siapa tolak Islam
Nama kemain siap ada nama nabi, bapak orang alim, keturunan ulama, tapi perangai alamak, malas nak komen. Korang memang tak tolak Islam, korang pergi solat jumaat seminggu sekali, korang puasa, zakat, naik haji setahun sekali, tapi bila bab perundangan Islam korang kata tak boleh pakai, perbankan Islam tak menguntungkan, hukum-hakam Islam tak melibatkan korang. Apa barang?

Siapa tolak Allah
Mana ada orang tolak Allah. Orang tak Islam pun ada yang mengaku adanya Allah. Budak belum baligh pun tahu siapa tu Allah. Habis tu masa korang buat maksiat Allah takde ke? Masa korang ambil rasuah, tipu orang, curi harta orang, monteng puasa, skip zakat, makan angin kat Mekah, semua tu Allah tak nampak ke? Ke korang ingat Allah hanya wujud dalam solat korang yang tak sampai lima minit tu aje? Ke cemana?

Siapa kita sebenarnya?
Semua orang Islam mengaku hamba Allah, bila bagi derma mintak orang tulis dalam resit 'hamba Allah', tapi hakikatnya betul ke korang tu memperhambakan diri pada Allah? Ke hamba siapa? Bukan hamba duit ke? Hamba bos? Hamba dunia? Hamba kepada hamba Allah yang juga tak memperhambakan diri pada Allah? Kalau apa yang Allah suruh korang tak buat , yang Allah larang korang selamba badak je buat, jangan tergezut la kalau korang nanti lepak dalam neraka forever and ever, macam orang kafir. 

Siapa Sesat



Zaman sekarang banyak sangat ajaran sesat, ajaran tak betul serta ajaran yang tak makan ajar. Kalau taknak sesat kena berguru, kalau taknak ikut jalan tak betul kena tanya guru dan kalau taknak belajar, tu tak boleh nak buat apa.



Siapa hilang arah
Sepanjang hayat kita main ikut aje. Orang buat apa kita ikut. Orang terjun lombong pun korang terjun sama. Mana satu arah menuju kebenaran korang tak tahu dan taknak ambil tahu. Bila orang kata korang sesat, korang hangin. Bila orang tak ikut korang kata sesat. Siapa yang tentukan betul dan sesat sesuatu jalan tu? Pemandu arah dah wafat lama dah, kitab suci pun korang dah lama tak buka. Hadis yang mana satu nak pakai pun korang tak tahu.

Siapa cari jalan sesat
Nak cari jalan yang benar, jalan yang lurus, jalan menuju Allah, semua melalui jalan ilmu. Nak berjaya kat dunia kena ada ilmu, korang tak nafikan tu sebab korang ada degree, master, PhD, maka nak berjaya kat akhirat pun kena macam tu jugaklah. Ni setakat belajar agama masa sekolah dulu takkan dah kira cukup kot? Setakat sijil PMR takkan orang nak ambil korang jadi CEO kot? 

Siapa menyesatkan
Dah nak cari ilmu akhirat jangan ingat apa saja boleh ambil buat i'tikad, semua main sumbat, apa dapat korang rembat. Hidayah tuhan tu macam cahaya yang menerangi bukan menggelapkan. Kalau gelap mata cari ilmu yang boleh digunakan untuk kejar dunia, kejar harta, kejar nama, kejar pengaruh, ilmu tu yang digelar ilmu yang tak berfaedah. Dah dapat sikit ikut nafsu nak mengajar orang pulak, nak orang pandang alim, nak dapat title ulama.

Siapa tak tau diri sesat
Ada setengah kita tak tau yang dia sesat. Tak tau apa itu sesat. Asal bunyi arab, ada sebut ayat tuhan, ada selit hadis nabi, semua korang ingat betul. Jangan takut belajar ilmu yang mengajar erti sebenar kesesatan supaya kita boleh kenal mana betul mana sesat. Macam bawak kereta ikut peta, jalan punyalah banyak tapi destinasi kena tahu. Kalau jalan nak tuju Tuhan kena ikut peta yang dah ditunjukkan Rasulullah s.a.w. Kena tahu mana one way, mana highway, mana jalan mati. Jangan dah mati baru nak patah balik.

Siapa kita nak ikut
Jangan ikut jalan yang sesak sebab semua yang terperangkap dalam kesesakan tu belum tentu tahu arah tuju. Tu sebab kena berguru, kena tahu guru tu nak bawa kemana ikut jalan siapa. Kalau destinasinya Allah dan jalannya Rasulullah s.a.w, insyaAllah tak sesat walau jalan yang ditempuh tak berturap, banyak halangan, banyak road-block. Istiqamah aje, maintain dan jalan terus. Selamat cari jalan dan selamatlah hendaknya kita semua. Amin.

Sunday, November 9, 2008

Kenapa tak tobat

Korang pasti ke sebelum mati korang sempat tobat? Rasa nyawa dah tinggal sekerat, nazak dah tahap sakarat, baru ready nak tobat. Kononnya bila last minit tobat baru betul dosa pahala punya meter boleh restart. Satu dosa pun tak tercatat. Apa korang dah terencat? Jangan ingat korang boleh main-main dengan tobat. Tak caya tanya Astora Jabat. Tak gitu Jebat?

Bila dah tobat maka secara rasminya kita dah pencen buat jahat. Seumur hidup dah sebati dengan kerja-kerja jahat sekali tiba-tiba nak stop buat jahat? Kalau tobat pastu esok buat maka bukan dinamakan tobat. Maka korang kensel nak tobat. Apa boleh buat.

Kalau boleh nak tobat bila nafas dah tersekat-sekat, bila ajal dah dekat, supaya senang nak jaga tobat. Orang dah nak mati mana ada niat nak buat jahat, kalau ada pun gerenti tak sempat. Tu yang dok tangguh-tangguh niat nak tobat. Tau-tau dah terlambat, sedar-sedar dah lepak dalam liang lahat. Apa boleh buat.

Seribu satu macam dosa kecik besar korang dah buat. Dari yang kecil-kecilan ke yang paling jahat. Agak-agak korang la, ada ruang lagi ke untuk korang bertobat dan mau ke Tuhan terima korang punya tobat? Memang orang kata Tuhan Maha Menerima Tobat tapi korang punya jahat sampai ingat Tuhan tak kuasa nak layan korang punya permohonan nak tobat. Apa boleh buat.

Umur dah setengah abad baru nak tobat. Rasa macam dah terlambat. Patposemilan tahun punya jahat banding dengan tah berapa tahun lagi nak cover balik dengan buat ibadat maka korang kompom tak sempat. Maka korang carry on buat jahat alang-alang dah tak sempat. Tu le, orang ajak belajar agama liat, tak tau apa erti tobat. Apa boleh buat.

Pendeknya kalau Tuhan taknak korang tobat maka mana mungkin tobat boleh dibuat-buat. Kalau dah hati tu sebati dengan kerja-kerja jahat mana nak terlintas niat nak tobat. Kalau ada pun korang halau dia cepat-cepat. Tak tau itu seruan Tuhan nak korang tahu yang pintu tobat masih belum ditutup rapat, korang masih belum terlambat. Kenapa masih tak tobat? Tobat le cepat sebelum terlambat, sebelum mata korang tertutup rapat, sebelum baring dalam liang lahat. Jangan lengah-lengah, tobat cepat.

Thursday, October 9, 2008

Sajak Sempena Hari Raya

SAJAK
MELAYU MUDAH BUAT LUPA

Melayu mudah buat lupa
Melayu mudah buat lupa
Dulu ingat-ingat lupa
Melayu mudah buat lupa
Dulu selalu berjanji Melayu
Melayu mudah buat lupa
Dulu kata nak tolong Melayu
Melayu mudah buat lupa

Dulu janji takkan lupa
Melayu mudah buat lupa

Dulu kata kita kaya sama-sama
Melayu mudah buat lupa

Dulu kata kita semua sama
Melayu mudah buat lupa

Dulu pesan jangan buat malu Melayu
Melayu mudah buat lupa

Dulu berjuang sesama Melayu
Melayu mudah buat lupa

Dulu senang susah nak sama-sama
Melayu mudah buat lupa

Itu dulu

Sekarang buat-buat lupa
Melayu mudah buat lupa

Sekarang janji tinggal janji
Melayu mudah buat lupa

Sekarang tolong anak menantu
Melayu mudah buat lupa

Sekarang semua tak janji
Melayu mudah buat lupa

Sekarang kita mana sama
Melayu mudah buat lupa

Sekarang kita Melayu dia Menegas
Melayu mudah buat lupa

Sekarang malu nak ngaku Melayu
Melayu mudah buat lupa

Sekarang yang senang that's Me
Sekarang yang susah that's You
Melayu mudah buat lupa
Melayu mudah buat lupa

Aiseh...Lupa
Kau bukan Melayu
Kau JAWA!

Selamat Hari Raya
Jangan tanya duit raya


Sajak ini ditujukan oleh mereka yang beraya dengan linangan air mata kepada mereka yang beraya sakan dengan penuh gumbira...Semoga Tuhan saja yang membalas 'jasa baik' anda.



Friday, September 26, 2008

Tragedi Syawal




“Hari ini nak beli apa pulak dik?” Tanya along pada angah.

“Long, dari semalam orang nak makan mee jawa. Hah! Makcik tu juallah.” Angah teruja.

Along dan Angah menuju ke gerai mee jawa makcik Hasnah. Angah senyum melebar bila dia bayangkan yang dia akan berbuka dengan makanan kegemarannya. Tapi tiba-tiba dahinya berkerut. Angah menghensot merapatkan dirinya pada Along.

“Assalammualaikum, suka mee jawa ye. Kite pun suka. Makcik, cik adik manis punya ni saya bayar sekali, saya pun nak sebungkus.” Shah Fikri senyum lebar bila ditakdirkan bertemu dengan gadis pujaannya.

“Makcik, ni duit mee jawa saya.” Angah menjeling pada Shah Fikri.

Angah menarik tangan Along ajak beredar dari situ. Angah melangkah besar-besar agar dia jauh dari budak lelaki yang sering mengganggunya.

“Hilang pahala puasa orang hari ini. Along makanlah mee jawa tu, orang dah takde selera.” Beritahu Angah ketika mereka berbuka puasa.

Selepas solat sunat tarawikh, Angah dan Along turun ke dewan makan untuk membantu menghidangkan morei pada malam itu.

“Ngah, tolong makcik ambil cerek air kat belakang, tadi makcik jerang kat belakang sebab suis kat sini dah rosak.” Makcik Seri adalah mak saudara kepada Along dan Angah.

Tanpa berlengah lagi Angah ke belakang untuk mengambil cerek. Angah menutup suis dan menarik plak.

“Takpe, biar kite tolong angkat. Berat ni.” Shah Fikri terus mencapai cerek itu.

“Huh! Sibuk betul!!!” Angah mendengus.

Angah membesarkan langah dan terus ke dewan makan dan tinggalkan Shah Fikri di belakang.

“Mana cereknya, Ngah. Air tadi tak cukup tu. Cepatlah!!” Makcik Seri menegur.

“Ni hah! Saya bawakan. Kesian Angah nak angkat cerek yang berat ni. Lain kali Angah minta tolong kite je.” Shah Fikir menghulurkan cerek pada Makcik Seri.

Makcik Seri tersenyum melihat gelagat anak-anak muda. Dia tahu kedua-dua anak saudaranya yang dijaga semenjak mereka menjadi yatim piatu itu memang di gilai pemuda di kampung itu. Mereka berdua bukan sahaja cantik malah meeka adalah pelajar tahfiz yang mengkagumkan. Kebolehan mereka ini memang satu anugerah ilahi. Angah hanya perlu mendengar sekali dan dia akan menghafal segala ayat-ayat al-quran malah apa sahaja puisi, sajak atau lagu dia boleh menghafal. Manakala Along juga begitu tetapi Along perlu mendengar dua kali barulah dia boleh menghafal tanpa meninggalkan sebutir perkataan pun. Begitu juga dengan makcik Seri. Mereka memang berdarah orang bijak pandai. Makcik Seri juga seorang tahfiz dan perlu mendengar tiga kali untuk mengingati setiap patah perkataan atau ayat al-quran mahupun karangan yang berjela. Namun kebolehan mereka ini tidak pernah dihebahkan kepada sesiapa kerana takut dikatakan riak.

Bukan Shah Fikri sahaja yang cuba mengorat Angah mahupun Along malahan ada beberapa lagi budak muda di kampung itu yang cuba memikat tapi masih tiada yang berkenan di hati mereka berdua. Lagipun mereka ingin melanjutkan sampai ke Mesir barulah fikir soal jodoh.

Kini Shah Fikri pula mengganggu Angah setiap hari. Di hati Angah tidak sedetik pun dia menyukai Shah Fikri malah dia merasakan Shah Fikri benar-benar menganggu lebih-lebih lagi di bulan ramadhan. Bagi Angah, Shah Fikir merupakan dugaannya di bulan puasa lebih-lebih lagi tak lama pula syawal menjelang.

“Wei! Termenung apa?” tanya Along.

“Along, orang tak sukalah budak lelaki yang apa nama dia tu? Shah Fikri tu kan. Dia tu menganggu tapi macam mana nak tolak dia dengan baik agar dia tak kecil hati tapi berpatah hati.” Munsykil Angah.

“Apa kata, Angah cakap dengan dia Angah ada kurap. Mesti dia lari.” Along tergelak kecil.

“Yelah, sekali tu, dia kata takpe sebab dia pun ada kurap juga. Welcome the club.” Angah tergelak kuat.

“Takpun Angah kata Ada penyakit misteri. Hah! Mesti dia takut dan lari.” Cadang Along lagi.

“Lepas tu dia kata, I tak kisah you. I terima you seadanya. Long, tu oven tu dah berbunyi kuih raya kita dah masak. Cepat! Boleh masukkan yang ni pulak.” Rungut Angah.

Angah masih tidak dapat fikirkan cara untuk menolak Shah Fikri. Dia tidak mahu berkeras kerana tidak mahu mengecilkan hati sesiapa. Angah mesti mencari jalan agar dia boleh menolak Shah Fikri dengan baik.

Sepanjang bulan ramadhan kemana sahaja dia pergi kat situ lah ada mamat sekor tu. Sehingga takbir bergema pun Angah rasa tak larat nak tengok muka mamat tu lagi.

“Assalammualaikum.”

Suara orang memberi salam itu membuatkan Angah berasa gerun. Dia bukan tak suka terima tetamu di pagi raya tapi tetamu ni boleh meloyakan tekaknya.

“Angah, jawab salam tu dan jemput dia masuk.” Lembut suara makcik Seri.

Angah tak dapat melawan, dengan hati yang marah dia mempelawa Shah Fikri masuk dan menjemput duduk.

“Betulke Shah Fikri berkenan sangat dengan Angah?” Tanya Makcik Seri.

“Ya, makcik saya ikhlas. Yelah, kalau dengan restu makcik saya sebenarnya nak hantar mak bapak saya.” Bersungguh Shah Fikri sambil memakan kuih batang buruk.

“Baiklah, makcik terima Shah Fikri.” Beritahu Makcik Seri.

“Makcik….” Marah Angah.

“Tapi dengan satu syarat, Shah Fikri hendaklah buat satu lagu istimewa untuk Angah. Lagu tu pastikan asli dan bukan cedok mana-mana lagu. Kalau lagu tu original dan dapat mencuit hati makcik mahupun angah. Makcik terima Shah Fikri. Hari raya ketiga datang semula ke rumah makcik.” Beritah makcik Seri.

Shah Fikri menggangguk-angguk tanda faham. Dia terus bersalam dan berlalu pergi. Baginya setakat nak mereka sebuah lagu untuk Angah tiada masalah kerana dia memang pelajar sastera malahan dia memang pandai bermain gitar. Kali ini dia yakin Angah akan terharu dengan bait-bait liriknya dan akan menerimanya.

Angah pula dah tiga hari bermasam muka dengan Makcik Seri kerana meletakkan syarat yang paling mudah untuk mamat yang memang suka menyanyi kat warung kopi.

Tiga hari dah berlalu, Shah Fikir dengan condifentnya datang bertamu di rumah Angah sekali lagi bersama gitar kapoknya. Bukan sahaja Angah akan terpikat malah makcik Seri juga akan terharu atas kepandaian dia menulis lirik.

Ku serahkan jiwa raga padamu,
Kan ku korban seluruh hidupku untukmu,
Yakinlah pada diriku duhai kekasih hatiku,
Tak mungkin kau kan terasa kekurangan dihatimu….

Sehingga baris terakhir yang pangangnya sepuluh rangkap Shah Fikri mendendangkan lagu ciptaannya.

“Maaf, makcik tak boleh terima Shah Fikri, sebab lagu tak original. Makcik dah pernah dengar lagu tu. Kan makcik kata makcik nak lagu yang di reka sendiri oleh Shah Fikri.” Makcik Seri bersuara sebaik sahaja Shah Fikri menghabiskan nyanyiannya.

“Makcik, memang tu lagu ciptaan saya. Original lagi. Saya takde ciplak kat mana-mana pun.” Tegas Shah Fikri.

Tiga malam dia bersekang mata mereka lagu itu dan mencari melodi yang sesuai. Mana Mungkin dia menciplak lagu orang lain untuk Angah kesayangannya.

“Betul, lagu tu memang makcik dah pernah dengar. Angah cuba nyanyi semula lagu tu.” Kata Makcik Seri.

Angah berkerut tapi dia menyanyikan semula lagu tu dari baris pertama sehingga akhir. Tiada satu perkataan pun yang tertinggal.

“hah! Kan makcik dah cakap, Angah pun dah pernah dengar dan biasa dengar sampai hafal lagu tu.” Beritahu makcik Seri.

“Tak, saya reka lagu tu sampai tak tidur malam.” Tegas Shah Fikri lagi.

“La!! Along pun pernah dengar. Along nyanyi pulak.” Suruh Makcik Seri.

Along pula menyanyi dengan lengok yang sama sehingga bait yang terakhir.

‘Tengok!! Kenapa ciplak lagu orang yang dah pernah buat. Kan makcik kata originallity tu penting.” Senyum Makcik Seri.

“Saya reka lagu tu, korang ni berpakat ye.” Ragu Shah Fikri.

“Hish! Makcik sendiri tahu lagu tu. Dengar ye……” Makcik Seri pula bernyanyi sehingga habis.

“Aaa..aa..lah..pelik lagu tu semua orang dah tahu. Maaflah, saya dah kecewwakan Angah. Saya janji takkan kacau Angah lagi. Saya minta diri dulu.” Shah Fikri pergi dengan menggaru kepala yang tak gatal.

Angah tersenyum lebar, baru dia faham kenapa makcik suruh Shah fikri mereka satu lagu, walaupun itu kepandaian Shah Fikri sebab makcik Seri lagi pandai. Angahkan tahfiz, hanya sekali dengar dia boleh menghafal dan menyanyikan semula. Kemudian Along juga tahfiz dua kali dengar selepas Shah Fikri dan Angah menyanyi dia pula dah menghafal. Kemudian makcik Seri juga tahfiz selepas tiga kali dengar selepas Shah Fikri,Angah dan Along. Makcik Seri juga sudah menghafal lagu itu. Dan kerana mereka semua memang tahfiz dan berjaya membuatkan Shah Fikri keliru dan tidak datang menganggu Angah kerana terlalu kecewa sebab kononnya lagunya tak original.
Setiap kali Syawal menjelang dia pasti akan teringat tragedi Syawalnya ini.




Saturday, September 20, 2008

Saturday, August 23, 2008

Sunday, August 17, 2008

Monday, August 11, 2008

Thursday, July 31, 2008

TRAILER MAMAK TANDOORI 300

Korang dah tengok cerita 300? Belum tengok? Tak payah tengoklah. Pergi surau lagi baik. Walaupapepun, kalau korang nak tengok versi mamak bengong korang belek UJANG isu bumper merdeka ni. Aku suka sangat bab membangangkan cerita orang ni dan kalau korang bengang sebab jalan ceritanya tak macam yang Frank Miller tulis nampak sangat la korang bengong. Aku bukan nak promote majalah UJANG tapi kalau nak baca belilah. Kalau bengang beli dua!

Wednesday, July 30, 2008

Korang fikirlah sendiri

(Cerita ni aku tak tau le dah keluar ke belum kat Majalah Apo? tapi yang aku ingat artikel ni dah lama aku bagi kat Petai. Dah kot...entah!)

Pernah tak korang fikir sesuatu dan sesuatu tu benar-benar berlaku? Biasanya bila korang kena lampu merah, korang tentu terfikir lepas ni tentu banyak lagi lampu merah... dan memang betul lepas tu setiap simpang yang ada lampu trafik, korang kena lampu merah.
Nama aku Fikri. Masalah aku, semua yang aku fikir jadi kenyataan. Best korang kata? Banyak le.
"Kau tengah fikir apa Fik?" Zamri member aku memang tau sangat dengan kebolehan aku ni.
"Aku tak fikir apa-apa." Sebenarnya aku malas nak fikir pasal benda ni sebab boleh buat fikiran aku jadi celaru.
"Cuba la kau fikir pasal duit, boleh jugak kau belanja aku makan tengahari." Itu aje la yang si Zamri selalu fikir, nak makan free.
"Kalau kau nak tau, aku fikir kau ni tengah kopak sebab tu kau nak aku belanja makan. Betul tak?" Aku saje nak menyakat dia.
"Tolong sikit aaa...Aku ada duit lagi tau, baru cucuk kat ATM. Kau ingat aku tak mampu nak beli makan ke? Pelllease!" Zamri macam bengang je kat aku.
Selang berapa saat dia habis cakap ada seorang budak melintas kat depan kami dan Zamri entah macam mana terlanggar budak tu. Nak dijadikan cerita, budak tu tergolek dan kamera digital yang sedang dia pegang telah terhumban ke kaki lima. Kena pulak kamera tu pulak baru dia beli, tanda harga pun ada lagi. Disebabkan kejadian tu, Zamri kena ganti harga kamera budak tu yang dah berkecai sebab dia yang langgar sampai budak tu terjatuh. Sudahnya habis licin duit dalam walet Zamri. Nak taknak terpaksalah aku belanja dia makan tengahari tu.
Macam mana aku dapat kebolehan ni? Mulanya aku pun tak tahu aku ada kebolehan ni sampai aku beli satu buku tentang minda dan anda. Dalam buku tu dia cerita tentang kebolehan minda manusia yang kononnya tiada batasannya jika kita benar-benar percaya dengan apa yang minda kita boleh lakukan. Nak kaya? Nak berjaya? Nak hidup bahagia? Semua tu boleh kita capai dengan hanya memikirkannya dengan sepenuh hati dan tanpa kita sedari hajat kita akan terlaksana. Macam tak logik kan? Memang aku mula-mulanya tak percaya langsung, rasa bengang pun ada sebab duit aku habis buat beli buku yang mengarut tu. Rasa nak mencarut. Memang dah pun.
Entah macam mana, rasa tergerak hati pulak nak cuba teori yang disebut dalam buku tu. Masa tu aku nak exam, study tak seberapa tapi hajat hati nak score. Memang sebelum ni aku bukannya pernah score pun, kalau tak atas pagar, bawah pagar. Bukan taknak study tapi entah apa pasal tah otak ni macam dah tak boleh nak masuk dah. Kantoi jugak kalu, alamat tak grad la aku. So malam tu, sedang orang lain pulun baca buku pelajaran aku baca buku mengarut tu. Ni kalau tau kat mak bapak aku kat kampung gerenti kena hamun. Lain orang suruh baca lain pulak yang dibaca.
Diam tak diam sekarang aku dah grad pun, bukan cukup-cukup makan tapi dengan kepujian. Start pada tu aku mula percaya, walau tak seratus peratus tapi percaya la jugak. Sesekali bila rasa nak sesuatu aku praktikkan apa yang aku pelajari dalam buku tu dan hasilnya memang menakjubkan.
Sebagai contoh, masa aku nak interview kerja kat ofis yang aku kerja sekarang, aku bayangkan aku dah memang dapat jawatan yang ditawarkan. Aku siap print sendiri bisnes kad dengan nama aku...Mohd. Fitri Bin Abdullah, assistant architect. Tau-tau aku dah kerja kat situ, kompeni tu bagi aku bisnes kad sama macam yang aku buat cuma cantik sikit la. Kebetulan? Mulanya aku pun fikir macam tu jugak.
Nak tau kisah lampu trafik macam yang aku cakap awal-awal tadi? Percaya tak korang selama beberapa tahun aku dah kerja ni, tak pernah sekali pun aku kena lampu merah. Memanjang hijau! Kadang-kadang member aku naik hairan sebab apa bila diorang naik kereta dengan aku bila pergi meeting dengan client tak pernah terlewat walau seminit. Memang on time, everytime! Nasib aku baik? Mungkin jugak.
Ada sekali tu kompeni aku tengah ushar satu projek besar yang mana banyak lagi kompeni akitek lain pakat nak lobi dan kompeni-kompeni tu bukan calang-calang, kalau banding dengan kompeni yang aku kerja ni kira macam gajah dengan tapir. Diorang siap guna contact, offer gitu-gini, terjah pintu belakang dan macam-macam gaya lagi asalkan dapat bolot projek ni. Kompeni aku hantar proposal kering aje. Bos aku kata baik kitorang fokus kat kerja-kerja lain dari dok berangan nak dapat projek tu. Aku pun apa lagi, lain bos aku suruh, lain yang aku buat. Aku siapkan fail dan kertas-kertas pelan atas nama projek tu seolah-olah nak jalankan projek tu dah. Budak-budak yang kerja bawah aku semua kata aku gila, kuat berangan. Dua tahun kemudian, bangunan tu dah pun siap. Kompeni aku punya projek. Aku penolong akitek aje tapi aku tumpang bangga. Mat Jenin? Angan-angan yang menjadi kenyataan orang dah tak kata apa.
Minda kita ni macam jugak otot dalam badan kita. Lagi kerap kita pakai, makin lama dia jadi makin kuat. Benda yang awalnya sekadar nak mencuba makin lama jadi amalan. Bila hasilnya dah makin nampak maka makin seronoklah nak cuba benda yang lebih besar. Setakat ni pencapaian yang paling besar, aku menang kereta. Ada promosi stesen minyak yang menawarkan hadiah kereta BMW, cuma isi minyak dan kalau bertuah dapat le kereta tu. Aku bayangkan kereta proton cabuk yang aku pakai tu BM yang ditawarkan. Aku beli keychain BM, aku siap cungkil lambang rimau kat depan tu dan gantikan dengan lambang BM. Hari-hari aku isi minyak kat stesen tu dengan harapan aku dapat le BM tu. Setakat gaji aku, usahkan nak pakai BM, nak cium bau asap enjin BM pun belum tentu. Jiran-jiran aku semua pakat sindir-sindir bila nampak aku bawak proton berlambang BM tu. Yang bestnya bila hari aku bawak balik BMW yang aku menang tu. Seko-seko dah macam kera kena sampuk, bulat biji mata tak kata apa-apa.
Kenapa aku tak kongsi buku tu dengan orang lain? Gerenti korang ingat aku nak untung sorang, nak senang sorang. Bukan macam tu. Masa mula-mula baca buku tu, member-member pun ada baca sama. Semua setuju buku tu mengarut. Aku pun setuju. Sekarang aku tak fikir macam tu tapi aku tak tergamak nak syorkan buku ni kat orang sebab bukan sahaja ianya membuka laluan kepada kejayaan dan kebahagiaan, ianya juga membuka jalan kearah kehancuran.
Kadang-kadang kita ni takberniat nak buat jahat tapi fikiran jahat selalu bermain difikiran. Bila takde duit kita fikir nak rompak bank walau tak mungkin kita tergamak nak buat macam tu. Malangnya, fikiran aku ni dah tahap berhantu, tak boleh nak buat main-main dah. Menakutkan? Tuhan saja yang tahu.
Bila berurusan dengan orang yang berbagai ragam adakalanya kita naik geram. Salah seorang client aku tu memang cerewet nak mampus. Entah berapa kali ubah pelan dah, ada saje dia nak tukar. Bukan projek besar mana pun, rumah banglo aje tapi kerenahnya lagi leceh dari nak design airport. Pendeknya tiap kali balik dari meeting dengan dia gerenti berbakul-bakul sumpah seranah yang kitorang lontarkan. Aku mulanya malas nak ambil hati sangat sebab benda-benda ni akan buat kita jadi tak ceria dan aku akan pastikan aku akan ceria sentiasa supaya fikiran aku sentiasa clear. Tapi kita kan manusia.
Entah apa kena client tu hari tu, dah le cerewet, komplen kemain, siap marah-marah pulak tu. Rakan sekerja aku dah terdiam. Aku cuba nak eksplen tapi lagi banyak aku cakap lagi tinggi nada percakapannya. Last sekali aku cakap pergi mampos. Petang tu aku kena panggil dengan bos.
"Saya mintak maaf Bos, saya terlepas cakap masa meeting dengan Mr. Chong tadi." Aku konfiden yang client tu dah komplen kat bos tentang sikap aku masa meeting dengan dia tadi.
"Pelan banglo dia dah sampai tahap mana dah?" Bos aku nampak macam tak marah walaupun dia memang garang orangnya.
"Patutnya dah settle tapi dia mintak kitorang ubah lagi plan tingkat satu sebab dia nak tambah bilik lagi satu." Aku ingat nak cover balik kesilapan yang dah aku lakukan.
"Macam ni lah, Projek rumah Mr. Chong tu kamu KIV dulu." Muka bos macam blank aje. Takkan sampai nak batalkan projek kot?
"Takpe bos, kitorang boleh settlekan plan tu minggu ni jugak sebelum jumpa dia balik minggu depan." Aku cuba jugak nak pujuk bos.
"Tak payah. Mr. Chong dah takde." Bos macam blur. Macam tergamam pun ada. Aku lagi le. Terbangang sekejap.
Aku dapat tahu dari bos yang client tu dah meninggal. Eksiden kereta. Badan putus dua. Nak buat macam mana dah ajal dia tapi aku rasa punyalah susah hati macam aku ni dah bunuh orang.
Ada sekali tu seekor anjing datang kejar aku tengah berjogging kat kawasan tempat aku tinggal. Aku mintak-mintak sangat anjing tu mampos. Memang betul, belum sempat anjing tu sampai dekat, dia kena langgar kereta. Betul-betul depan mata aku.
Bila dua orang peragut bermotosikal melarikan beg tangan seorang makcik tua dan aku yang kebetulan ada berdekatan bayangkan mamat dua ekor tu tergolek. Memang keduanya jatuh tergolek kerana motosikal yang dinaiki tergesel dengan sebuah kereta. Lepas tu datang lori tanah sapu kedua-duanya. Aku tak mintak sampai ke tahap tu tapi itulah yang berlaku.
Berbalik tentang lampu trafik tu. Kalau dulu memanjang hijau, sekarang asal jumpa gerenti merah. Sepuluh kali jumpa sepuluh kali kena berhenti. Tak boleh nak bayangkan betapa bengang serta bengkeknya hati ini. Kalau jumpa yang hijau pun tentu ada polis trafik tahan sebab nak kawal lalulintas yang jem. Malang? Memang nasib aku bertambah malang bermula dari saat tu.
"Jangan percaya pada nasib. Semua yang berlaku tu kuasa tuhan. Kita manusia mana ada kuasa." Abah pesan bila aku cerita benda ni kat dia.
"Abah dah baca buku tu?" Aku tau abah dah baca buku tu tapi saja la tanya nak tau pendapat dia.
"Dah... tapi buku tu manusia yang tulis." Abah macam tau niat aku bertanya dan dia taknak aku percaya sangat benda yang aku baca.
"Baik kau baca Quran. Ada baca tak?" Ni soalan cepu emas. Macam tau-tau je abah aku ni.
"Baca Yasin malam Jumaat selalu la" Jawapan selamat untuk cover diri. Abah senyum aje.
"Faham ke?" Tak habis lagi rupanya.
"Kot Arab. Mana la orang paham." Kantoi jugak aku kali ni.
"Buku Mat Saleh boleh faham. Quran kot Arab tak boleh nak faham" Dah agak dah, orang tua ni mesti nak kenakan aku.
Mulai hari tu aku mula belajar bahasa Arab, mula pergi masjid belajar Al-Quran, belajar tauhid, belajar fekah, belajar tasawuf. Banyak benda yang aku kena belajar. Baru aku tahu banyak benda yang aku tak tahu dan selama ni buat tak tahu.

Saturday, July 26, 2008

Interview with gembala biri-biri

(Ni lawak yang diforwardkan kat aku oleh Gayour-rockers-tua-yang-perasan-dirinya-slash tu. Entah mana dia dapat tah tapi bagi aku memang kelakar la)

Temubual seorang pemuda dengan pakcik gembalabiri-biri.

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Bolehsaya tanya beberapa soalan tak?
Pakcik : Boleh aje...
Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiaphari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enamkilometer setiap hari.
Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Berapa banyak plak rumput biri-biri ni makansetiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilorumput setiap hari.
Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkansetiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa...yang putih menghasilkan sekitar enamkilo bulu setiap tahun.
Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik ygputih dgn yg hitam, padahal jawapan semuanya sama aje?
Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itupakcik yang punya.
Pemuda : Ooo, gitu ke...abis tu yang hitam tu sapapunya?
Pakcik : Yang hitam pun sama....