Friday, January 22, 2010

Antara hidup dan mati



Selagi kita hidup, kita tak rasa macam nak mati. Tapi bagi yang dah macam nak mati, masa tu baru la nak ingat Tuhan. So, korang belum nak mati lagi kan? Belum nak ingat Tuhan lagi kan? Semua orang mati kan? Apa nak dirisaukan kan?


Mati yang dirindui

Kalau korang tak suka mati maknanya korang ada masalah dengan Allah. Korang takut nak balik kat Dia. Korang ada hutang dengan Dia. Korang ada banyak buat salah dengan Dia. Cemana pun korang kena jugak balik kat Dia, suka atau tak, tu memang kompom punyalah. Dah tu, korang nak tunggu apa lagi? Nak tunggu nyawa dah kat tengkok baru nak balik ke pangkal jalan? Boleh jalan daaa...

Hidup yang mati

Korang hidup macam mayat? Zahir nampak ok tapi dalam dah busuk. Hati dah berulat. Jiwa dah berkarat. Hasad dengki, dendam kesumat, sikap keparat, riak, ujub, takabbur serta memacam lagi. Korang rasa diri macam Tuhan, walhal hakikat diri korang hantu. Semuanya nafsu yang tentukan, kuasa dan kekayaan dah jadi permainan. Korang rasa hidup hanya sekali dan mati boleh fikir nanti-nanti. Selama mana korang nak hidup? Hari-hari ada orang mati. Korang ingat hari korang tak kan mari?

Mati hidup balik

Susah ke nak hidupkan balik jiwa yang dah mati? Kalau dah hidayahnya datang dari Tuhan yang Maha Hidup, apa benda yang tak boleh Dia hidupkan. Sangka baik pada Dia, insyaallah takde benda yang mustahil. Sucikan jiwa, tinggalkan dunia sebelum korang meninggal dunia. Taubatlah sebab Dia suka sangat kat orang yang nak bertaubat. Ingat mati selalu hanya lepas tu baru jiwa hidup. Pelik? Apa nak pelik, selama ni korang ingat korang hidup walhal jiwa korang dah mati.

Hidup dan matiku...

Selalunya bila orang bercinta ada la bait-bait ayat hidup dan matiku hanya untukmu...kan ke cantik kalau ditujukan pada Allah. Cinta pada Allah yang kekal dan bermakna, pada yang lain takde maknanya. Carilah cinta pada Allah kalau hati tu terasa keras dan kelam. Dia cinta kat kita makhluk ciptaanNya, kalau tak cinta Dia takde nak cipta kita, siap dengan rezeki dan bermacam rahmat lagi. Kita je yang jual mahal. Dalam pada tu sempat lagi kita main kayu tiga, kita ada yang lain selain Dia, cinta dunia, cinta harta, lebih dari cinta kita pada Dia. Dengan Dia kita sekadar bermanis mulut je sebut pujian dalam solat walhal hati ingat pada yang lain. Korang pun nyampah bila orang berbohong kat korang ni pulak korang dalam solat berbohong pada Tuhan. Wallahua'lam.

4 comments:

  1. Hidup & Matiku ... ayat penyedap je tu ... hehehe

    ReplyDelete
  2. Great post!!!
    Barakallahu a'laik...

    ReplyDelete
  3. add saya di myspace,twitter,facebook,gmail dan
    yahoo messenger
    akimkingston@yahoo.com
    zariqkeroro@gmail.com
    abang Nik tolong bagitahu kat sesape krue ujang psal ni ye! BYE!!
    dripada:peminat majalah ujang.

    ReplyDelete

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.