Monday, March 16, 2009

Bisnes Tips


Korang nak tau apa bisnes yang paling menguntungkan, takde risiko dan komfom boleh berjaya punya asalkan korang buat dengan hati yang ikhlas dan penuh kesungguhan...Nabi sendiri jadi gerentor takkan tak sungguh kot.

Recycle dunia untuk dapat akhirat

Dunia dan semua isinya semua tak kekal, esok lusa rosak, reput, expired, paling senang diri korang sendiri laa...anytime boleh expired, cuma expiry date tu tak tulis kat dahi. Apa yang Tuhan bagi kat korang kat dunia ni bukan bagi saje-saje, amanah semua tu. Nak tengok korang buat apa dengannya. Siapa reti recycle dunia dengan cara yang betul gerenti dia dapat habuan kat akhirat yang kekal. So jangan kedekut la brader. What you give, you get back.

Money Exchange

Ni bukan tukaran wang asing biasa tapi tukar wang korang dengan kebaikan yang kekal abadi. Korang bagi derma anak yatim, derma masjid, derma sekolah agama, tu semua outlet-outlet money exchange Tuhan semua tu. So kalau dah tahu dan memang kompom pun korang akan fly ke Darul Akhirat yang matawangnya bukan ringgit Malaysia atau US dollar, korang tukar la duit yang korang ada sekarang sebelum terlambat. Rate sekarang memang tak pernah merugikan laa wa cakap lu, yang beribu kali ganda pun ada! 

Public Service

Mungkin korang takde modal nak labur dalam bisnes-bisnes ni, korang masih boleh laburkan masa dan tenaga korang. Apa kemahiran yang korang ada gunakanlah pada jalan Tuhan gerenti korang tak akan rugi. Ada ilmu ajar, ada kederat kerja, ada masa luangkan untuk Dia. Korang ingat Tuhan tu tak bayar gaji korang ke? Lebih pada tu pun Dia boleh bagi. Masalahnya kebanyakan kita rakus sangat, nak ambil habuan kita kat dunia juga walaupun Dia dah kata banyak kali dah habuan kat akhirat tu lagi best gile dan kekal selama-lamanya. Sabar lee...tah-tah sat lagi korang dah kena posting ke sana, tak pun esok lusa. Kat sana nak kerja amende lagi, enjoy aje lee.

Fix deposit

Korang simpan semua hasil penat lelah korang kat mana? Kalau masih nak simpan kat bank jugak memang korang akan menyesal. Bukan kata simpan kat sana tak selamat tapi korang tu yang pasti akan selamat, selamat jalan laa. Cuba la bagi Tuhan simpan, Dia sikit pun takkan mengurangkan simpanan korang malah Dia lipat gandakan pulak lagi sampai tak larat korang nak kira. Mana nak simpan? Nun kat rumah anak yatim boleh, masjid boleh, ma'had tahfiz boleh, banyaklah cawangan yang Tuhan letak di merata-rata tempat. So, pandai-pandailah korang berurusniaga dan menyimpan dengan Tuhan. Jangan berkira, jangan kedekut, jangan rakus. Pokoknya ikhlas. Deal...or no deal?

3 comments:

  1. salam bro nik,
    saja singgah sini,
    saya ni peminat kartun, terutamanya kartun2 majalah Ujang tuuuuuuu...termasuklah meminati kartunisnya sekaliiiiii...semua kartunis ambo minat termasuk le bro nik...

    ReplyDelete
  2. 0yEah~~~~~
    itulah yg kita mau!

    ReplyDelete
  3. nik,u have cintan cintun 100cm collection??

    ReplyDelete

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.