Wednesday, July 22, 2009

Ilmu dan amal



Korang rasa dah cukup ke ilmu di dada? Korang rasa dah cukup amal ke nak bebas dari api neraka? Ke korang takde ilmu langsung sampai tak tahu apa makna api neraka? What the hell!


Orang berilmu yang tak beramal

Nak berilmu bukan tunggu masuk University, apa yang korang belajar hari-hari dari kesalahan diri pun ilmu juga. Dah ada ilmu tu amalkan le. Dah tahu benda salah jangan la buat lagi. Insaf, taubat, semua yang kita hadapi hari-hari tu pun ilmu yang kita panggil pengalaman.


Orang beramal tapi tak berilmu

Apa amalan yang korang rasa dapat membantu korang diakhirat nanti? Kalau tak tahu maknanya korang takde ilmu. Dari tadika sampai keluar uni semuanya ilmu nak guna kat atas dunia ni aje. Ada subjek agama pun monteng, ada jugak yang tukar ambil lukisan. Habis tu apa yang korang nak bawak jumpa Tuhan? Ijazah korang? Master? Phd? Mungkin la korang banyak buat kerja-kerja amal sampai dapat pingat, dapat datok, tapi korang buat semua tu bukan kerana Tuhan kan? Kerana projek? Kerana nama? Kerana glamour? Kerana dunia kan? Kamon la, diri korang pun korang tak boleh nak kelentong, inikan pulak Tuhan yang Maha Mengetahui.


Orang tak berilmu dan tak beramal

Ni bangsa bodoh sebab takde ilmu , sombong sebab rasa tak perlu beramal (Eleh, Tuhan tahu kita sibuk banyak kerja) Siapa lagi kalau bukan kita. Bila bab agama tolak tepi, nak kejar dunia, akhirat tu nanti. Solat pun main ikut-ikut, kalau tanya main jawab kot-kot. Nak dengar ceramah takde le, krem lutut bersila kat masjid tapi kalau tengok konsert berdiri sejam pun tak jadi apa.


Orang berilmu dan beramal dengan ilmunya

Dah berilmu baru tau apa erti beramal. Sampaikan dikatakan tidur orang yang berilmu lagi baik dari solat orang yang jahil, dah tu Pak Imam tidur untuk kumpul tenaga nak bangun tahajud, kita pulak yang solat bagai nak rak ni dok berangan bestnya kalau dapat tidur siap planning nak skip subuh. Nampak sangat dalam bab agama kita ni bangang walau rambut dah jarang, gigi dah kurang, lutut dah goyang. Nak buat cemana dah hampir sepanjang hayat kejar ilmu dunia, urusan dunia, impian dunia, bila nyawa dah tersekat-sekat baru nak beringat, baru sedar hakikat bahawasanya tempat kembali kita semua adalah akhirat yang selama ni kita pakat buat-buat tak ingat. Dalam saki baki waktu yang singkat, semua pakai nak buat ibadat, nak tadah kitab dah tak larat, tak berapa nak ingat, takut nak belajar nanti tak sempat nak beribadat. Tu yang solat tangkap muat, apa yang tahu aje buat.

2 comments:

  1. sangat2 setuju
    ahahahaha
    nak seribu daya
    x nak pandai2 korang le

    ahaha

    ReplyDelete
  2. Ada ketika tuh nak gak ilmu tapi ada plak org yg kudukut ilmu camner tuh...

    P/s Me!! yg memang belum cukup ilmu didada..kehkehkeh

    ReplyDelete

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.