Sunday, December 6, 2009

Doa



Korang selalu ke berdoa? Korang mintak apa? Ke korang hafal doa kot arab pastu satu hapak tak faham apa yang korang mintak? Ke korang takde nak berdoa sebab tak caye doa korang akan Allah makbulkan? Daripada tadah tangan pada Allah baik tadah tangan kat menteri mintak projek ye tak? Hampes sungguh le korang ni.



Doa mintak senang

Kita kalau doa mintak merepek-repek...top five doa ialah mintak kaya, mintak rezeki berlipat ganda, mintak harta dunia, mintak bisnes maju, mintak senang banyak banding dengan orang sebelah. Allah dengar pun naik menyampah. Takde nak mintak tetap iman, mintak ampun, mintak kasih sayang dan rahmatNya. Korang mintak benda yang takde pekdah, buatnya dapat semua pastu korang terus lupa kat Dia, pastu elok esoknya meninggal terus terjun neraka. Cemana? Senang sangat le gitu.

Doa mintak elak susah

Kita semua beria-ia doa hari-hari mintak jauh dari susah, kalau boleh biar orang lain je susah, kita biar le senang memanjang. Bila kita dapat susah, mula la kita ingat doa kita Allah tolak, Allah tak sayang kat kita, Allah tak pandang kat kita walhal Allah bagi tu sebagai ujian nak naikkan darjat, nak ampunkan dosa, nak bagi habuan cemacam kat akhirat nanti kalau kita mampu bersabar dan berserah kat Dia. Korang nak selamat kat dunia yang sekejap ni tapi korang tak harap ke selamat kat akhirat yang kekal tu? Allah bagi susah nak bagi korang senang kalau korang faham. Doa la mintak sabar, mintak bersih hati, mintak faham, mintak Dia tunjukkan jalan yang Dia redhai bukan jalan ikut suka hati pedal kita yang tak tau apa ni.

Doa dan adab berdoa

Doa ni bukan sekadar tempat kita meminta, tempat request, tempat demand...jangan le ingat Tuhan tu kuli kita, mintak itu ini, suruh itu ini. Ni siapa hamba siapa Tuhan ni? Korang ingat Allah tak tahu ke masalah korang, kehendak korang, harapan korang? Tak salah nak mintak memacam tapi biarlah beradab, sedar diri siapa kita, hati-hati dengan apa yang kita minta. Jangan le sombong dalam berdoa, tamak, gabra, gelojoh, garang, ngantok, ngengada, nguap, ngelamun masa berdoa. Doa la sungguh-sungguh, doa dengan hati yang sujud, dengan hati yang pasrah dan berserah pada Dia, hanya Dia tempat kita mengharap. Boleh?

Doa mustajab

Kalau kira semua doa kita Allah dengar sebab Dia Maha Mendengar, biarpun korang doa dalam hati dan tak bersuara di mulut. Allah suka kita berdoa, kekadang Allah saje je biar kita berdoa lama sikit baru Dia makbulkan sebab Dia suka dengar rayuan kita yang mengharapkan belas kasih dariNya. Bukan cepat lambat dimakbulkan doa yang menjadi ukuran tapi sejauh mana kita mengharap dan berserah pada Allah yang buat doa kita tu indah. Apalah maknanya doa yang dimakbulkan kalau lepas dapat kita dah tak merayu dan mengharap padaNya lagi, sesilap ingat pada Allah pun dah susah. Berdoalah agar kita tak jadi camtu. Amin.

1 comment:

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.