Friday, December 4, 2009

Percayalah



Ni bukan lagu Dato' Siti tapi ni nak pesan kat kita sesama Islam yang hafal rukun iman terutamanya percaya pada Allah. Nak jadi Islam satu hal, nak jadi orang yang benar-benar beriman lagi berat punya hal. Kenapa? Tak percaya?


Percaya pada Allah
Suatu masa dulu kat alam lain, kita semua percaya pada Allah, roh kita bersih semuanya, tapi bila dah sampai ke dunia, dah bergelumang sampai bersalut tebal dengan duniawi, kita percaya gitu-gitu je pada Allah. Yang mengaku Islam sebut le percaya pada Allah sebab takut tak dikatakan Islam tapi dalam hati belum pasti. Bukan ke Allah kata yang diperatikanNya ialah hati kita bukan apa yang kita kata? Nak cakap apa lagi?

Percaya pada janji Allah
Allah janji macam-macam dalam Al-Quran, Rasulullah s.a.w pun sampaikan janji-janji tu dalam hadis, ada kita percaya? Kita lagi percaya suratkhabar, ramalan cuaca, pembaca berita, tok bomoh, penganalisa ekonomi, ahli politik, saintis barat, tapi bukan Allah. Kat akhirat nanti bila dah terpampang semua amalan depan mata baru la kita kompom percaya. Masa sekarang belum nak percaya lagi, benda tak nampak, camne nak caye ye tak?

Percaya pada kasih Allah
Kasih Allah pada kita hambaNya sampaikan semua alam ni diciptakan untuk menafaat kita, tapi kita pelingkup satu alam macam la mak bapak kita punya, pastu takde nak bersyukur pada Allah. Itu pun Allah tak pelingkupkan kita, Dia bagi lagi kita rezeki, hidup mewah, sihat walafiat, umur panjang...supaya kita ingat kat Dia, kasihNya Allah pada kita. Ada korang nak percaya pada Dia? Korang percaya korang sihat sebab vitamin, kaya sebab projek, senang sebab kerja kuat. Lantak korang.

Percaya pada ilmu Allah
Allah tahu segalanya, kita apa tahu, buat-buat tahu selalu le, tahu sikit ngaku tahu belaka. Ilmu Allah tak terbatas, sebab tu Dia aje yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Kenapa kita nak persoalkan kerja Dia. Kita sedap je nuduh Allah tak adil, Allah tak pandai, Allah tak cekap...tak kat mulut pun dalam hati. Korang ingat korang lebih tahu dari Allah pasal tu korang tak yakin dengan hukum Allah, korang lagi rela ikut hukum manusia. Pastu ngaku beriman dengan Allah...logik ke?

Percaya Allah Ada
Bukan senang nak percaya Allah tu ada sepanjang masa...bukan le kata Allah selalu takde tapi kita yang selalu mentakdekan Allah. Kata percaya Allah, Allah nampak semua yang kita buat tapi buat jahat jugak, buat maksiat jugak, buat bangang aje dengan hakikat Allah tu Maha Melihat, Maha Mendengar. Cemana nak ngaku percaya pada Allah camtu? Mana letaknya iman kita pada Allah? Ni percaya ke tak ni? Sikit-sikit? Kadang-kadang? Jarang-jarang? Pastu nak ngaku Islam, nak ngaku beriman? Sudah laaaa!

No comments:

Post a Comment

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.