Tuesday, January 26, 2010

Manusia Mudah Lupa




Korang biasa dengar 'Melayu Mudah Lupa' kan? Bukan melayu aje, semua manusia lah senang cerita. Lupa apa? Makan tak lupa, melabur tak lupa, dah tu apa yang kita lupa pun kita tak berapa nak ingat. Ingat-ingat balik...


Lupa Allah

Ni paling common kot omputehnya, paling koman kot melayu. Nak ingat cemana tak nampak. Tak nampak walau seluruh alam ni Dia yang cipta, Dia yang beri kita mata untuk melihat alam ni, tapi tetap tak nampak, tak perasan, tak terfikir, tak pedulik dan otomatiknya takde la nak ingat kat Dia. Bila solat kita buat-buat ingat walau hati alpa, orang ajak pergi 'rumah Dia' korang ngelak, tapi bila nama Dia orang rembat korang gabra, baru nak ingat kat Dia. Lupanya kita.

Lupa asal usul

Siapa tanggang? Siapa kacang? Siapa? Kita-kita la belaka tu. Yang anak tak ingat mak bapak, macam kacang lupakan kulit. Kena pulak mak bapak dah takde, lagi le lupa. Nenek moyang apatah lagi. Lupakah kita Tok Adam tu moyang kita semua...diulangi...SEMUA. Siapa yang ikut mazhab Darwin tu lantaklah, dia ngaku anak beruk, korang tak tau le. Habis tu kenapa nak taksub dengan bangsa, keturunan, warna kulit, korang tak ingat ke yang korang semua asal dari tanah dan nanti baham tanah juga akhirnya...ni gaduh apahal?

Lupa arah tuju

Yang kita ingat nak kenyang, nak senang, nak buat bangang...ada kita ingat tujuan kita dijadikan? Apa tugas umat Islam...takkan sekadar jadi isi alam? Kemana kita nak pergi tiap hari? Pergi kerja aje ke? Pergi joli? Pergi mampos? Sori, bukan nak berkasar tapi itu le sebaik-baiknya...ingat yang kita semua akan pergi jua akhirnya. Jadi sebelum pergi tak ke nak kena ready? Ke korang memang eveready? Dah pejam mata baru meraung nak celik balik, nak insaflah, nak beramallah, nak jadi insan kamil...lupakanlah.

Lupa diri

Malas nak komen, empunya diri pun saban hari lupa diri, lupa yang diri ini hamba yang hina...harapkan belas rahmat dariNya setiap masa. Bila lupa mulalah ingat diri ini yang berdiri sendiri, diri ini yang cari rezeki, diri ini yang menentukan nasib diri. Bila dah lupa diri mulalah ingat nafas ni kita punya, nyawa ni kita punya, dunia ni kita punya, sudahnya jelaslah diri yang jadi Tuhan, tu yang perangai seseko macam Firaun! Pasal tu Allah suruh berzikir, zikir tu maknanya ingat, ingat sapa? Korang pikey la sendiri.

No comments:

Post a Comment

Anda semua dijemput bermuzakarah, berbincang, berborak kat sini semoga bertambah ilmu kita hendaknya. Yang elok tu dari Allah yang tak elok tu dari hambanya ini yang lemah.